چگونه برای پست‌های‌مان یک کپشن جذاب بنویسیم؟


خیلی از ما در روز حداقل چند ساعتی را در اینستاگرام هستیم. در هر روز ممکن است حتی بیش از 100 پست را ببینیم. اما فقط تعداد کمی از آن‌ها را لایک می‌کنیم و زیرشان کامنت می‌گذاریم. دلیلش هم این است که بعضی از پست‌ها آن‌قدر جذاب هستند که توجه ما را جلب می‌کنند. ما هم در واکنش به این پست‌های جذاب، زیرشان کامنت می‌گذاریم و لایک‌شان می‌کنیم. یکی از چیزهایی که در جذابیت پست اینستاگرام تاثیر زیادی دارد، نوشتن کپشن زیبا و خوب برای پست است.

برای اثبات این موضوع دو نمونه کپشن زیر را ببینید و خودتان در مورد تاثیر کپشن نویسی قضاوت کنید.

نمونه کپشن اینستاگرام بدون جذابیت

به نظر شما این کپشن جذابیتی دارد؟ این کپشن خیلی شعاری و کلیشه‌ای است و حس خاصی به کاربر نمی‌دهد. ضمنا به کاربر انگیزه‌ای هم برای کامنت گذاشتن و لایک کردن نمی‌دهد. اما کپشن پست زیر را ببینید.

نمونه کپشن پیج اینستاگرام خوب و جذاب

در کپشن این پست، اطلاعات مفیدی در مورد تهیه موهیتو داده شده که حتما برای افرادی که می‌خواهند این نوشیدنی را درست کنند، مفید است. پس خودتان متوجه تفاوت یک کپشن ساده و یک کپشن مناسب شدید.

هدف از نوشتن کپشن در اینستاگرام چیست؟
اگر مدتی از فعالیت‌تان در اینستاگرام گذشته باشد حتما آن روزها را به یاد دارید که تعداد فالوورهای‌تان خیلی کم بود. اولین فالوورهای پیج شما و به طور کلی فالوورهای قدیمی جزو وفادارترین و بهترین مخاطبان شما در اینستاگرام هستند. وقتی کسی مدت زیادی است که شما را فالوو کرده حتما از پیج شما خیلی خوشش می‌آید و همه پست‌های شما را با دقت مشاهده می‌کند. این دسته از کاربران برخلاف اکثر فالوورهای جدیدتان نه تنها تصاویر شما را به دقت نگاه می‌کنند، بلکه کپشن پست‌های پیج شما را هم کامل می‌خوانند. پس برای ماندگاری بیشتر این دست از کاربران و همچنین ترغیب کردن فالوورهای جدید به خواندن کپشن، بهتر است کپشن پست‌های شما خیلی خوب باشد.

خیلی از حرف‌هایمان را نمی‌توانیم در تصاویر بزنیم. همچنین در جستجوی اینستاگرام نیز کپشن حرف اول را می‌زند. مثلا فرض کنید یک پست در مورد گل کاکتوس گذاشته‌اید. ولی کپشنی برای آن ننوشته‌اید و یا کپشن نوشته شده ربطی به عکس ندارد. در این صورت کاربران که عباراتی مثل کاکتوس را در اینستاگران سرچ می‌کنند، نمی‌توانند پست شما ببینند. به این ترتیب هرچقدر هم عکس شما زیبا و پرمحتوا باشد، اما دیده نمی‌شود.

کپشن اینستاگرام چیست و چرا باید کپشن بنویسیم؟

اصلا چرا کپشن اهمیت زیادی دارد؟
شاید پیش خودتان فکر کنید که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بصری است و عکس و ویدیو بیشتر از متن دیده می‌شود. حتی در قسمت‌هایی مثل اکسپلور اینستاگرام فقط عکس یا ویدیو نشان داده می‌شود و خبری از متن کپشن نیست. پس چرا می‌گوییم کپشن‌نویسی تا این حد اهمیت دارد؟ یکی از دلایل اهمیت کپشن این است که هشتگ‌ها در این بخش قرار می‌گیرند. مهم‌تر راهی که دیگران می‌توانند شما را در اینستاگرام پیدا کنند همین هشتگ‌ها هستند.

یکی دیگر از مزایای کپشن جذاب این است که تعامل کاربران پیج را زیاد می‌کند. در واقع دلیل اصلی کپشن‌نویسی این است که کاربران لایک و کامنت بیشتری برای پست ما بگذارند. هرچقدر هم که تعامل پیج‌مان بیشتر باشد شانس پست ما برای قرار گرفتن در رده‌های اول اکسپلور اینستاگرام بیشتر می‌شود. وقتی هم که به رده‌های بالای اکسپلور برسیم تعداد زیادی مخاطب جذب پیج ما می‌شوند.

چه چیزهایی را باید در کپشن اینستاگرام بنویسیم؟
سوال اصلی خیلی از افرادی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند این است که چه چیزی در کپشن بنویسیم تا توجه مخاطب را جلب کنیم؟ جواب این سوال به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان یک قاعده کلی را برای همه پست‌ها و پیج‌ها در نظر گرفت. مهم‌ترین نکته این است که کپشن حتما باید ارتباط مستقیم و نزدیکی با تصاویر یا ویدیوهای پست داشته باشد.

کپشن می‌تواند توضیحی در مورد تصویر پست و یا تکمیل کننده مفهوم پست شما باشد. پس باید برای پست‌های خود هدف تعیین کنید. وقتی هدف داشته باشید مراحل آماده کردن پست سریع‌تر و بهتر انجام می‌شود.

مثلا یک پیج طراحی لباس را در نظر بگیرید. صاحب پیج ابتدا و قبل از هرکاری باید هدف پستی که قرار است منتشر شود را مشخص کند. مثلا پیش خودش بگوید که امروز می‌خواهم در مورد انتخاب لباس مناسب برای نامزدی پست بگذارم. بعد که هدف مشخص شد باید عکس یا ویدیو مناسبی را تهیه کند. در نهایت هم با توجه به هدف پست، کپشنی متناسب با آن عکس یا ویدیو بنویسد.

نوشتن کپشن اینستاگرامبرای نوشتن کپشن حرفه‌ای چه مواردی را باید رعایت کنیم؟
حالا که با اهمیت کپشن و نقش آن در فعالیت پیج آشنا شدیم، نوبت به راهکارهایی موثر برای نوشتن کپشن جذاب می‌رسد. مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم به شما کمک می‌کند که کپشن حرفه‌ای و زیبایی را برای پست‌های خود بنویسید. به این ترتیب رضایت کاربران فعلی از فعالیت پیج شما بیشتر می‌شود و کاربران جدید بیشتری هم جذب پیج شما خواهند شد.

محدودیت‌های کپشن را بشناسید
تقریبا تمام شبکه‌های اجتماعی محدودیت‌های خاصی را برای ارسال پست‌های کاربران اعمال کرده‌اند. اینستاگرام هم برای هر پست محدودیت‌هایی دارد. در مورد کپشن هم باید گفت که برای هر پست تنها 2200 کارکتر می‌توانید در کپشن استفاده کنید. که این کارکترها می‌توانند حرف، عدد، علامت یا ایموجی باشند. پس حواستان باشد که متن‌تان خیلی طولانی نشود. یک راهکار نوشتن متن طولانی برای کپشن این است که ادامه آن را در نظرات بنویسید. البته ممکن است ادامه متن کپشن که در کامنت‌ها قرار دارد خوانده نشود.

 

  انتشار : ۷ تیر ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 27

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما